דק בגינה יתחום את אזור הישיבה בצורה מרשימה במיוחד, יהווה משטח נעים להליכה, בטיחותי מפני החלקה ואלטרנטיבה מצוינת שחוסכת במי השקיה. אך כמו כל דבר שחשוף לתנאי חוץ 24/7 , עלול עם הזמן להישחק, לספוג כתמים ולאבד מהיופי והאטרקטיביות שלו. לכן, כדי לשמור על מראה של הדק, נכון יהיה לחדש אותו  מדי תקופה באמצעות חומרים איכותיים שיאטו את הליך השחיקה, יאריכו את חייו וישוו לו מראה חדש ומזמין. הטיפול בדק עץ יתבצע בכמה שלבים, השלב הראשון יהיה הסרה של הצבע הישן. לאחר מכן יתבצע ניקוי יסודי של כל העץ ובשלב האחרון מורחים עליו שמן שקוף או מגוון שייגן עליו ויעניק לו גוון חדש. על התהליך ושלושת שלבי הניקוי, תוכלו לקרוא במאמר שלפניכם.

לשמור על מראה הדק - איך לשמור על מראה הדק?

תאבחנו את סוג הלכלוך על פני הדק

בטרם מתחילים במלאכה, רצוי לאבחן את מצבו של העץ ולבדוק אילו כתמים הוא מכיל – כתמים שהם קשים להסרה, כתמי שמן, צבע, כתמים שנוצרו בעקבות השמש, אבנית מהמים, לשלשת ציפורים, חלודה או לכלוך שנוצר מהצמחייה הסמוכה או הדשא. אבחנה זו תסייע להבין את רמת הניקוי הנדרשת וגם כיצד ניתן להימנע מהם בעתיד.

עוד בדיקה ששווה לעשות היא לראות אם נותרו שאריות של שמן דק ישן או כל שכבת הגנה אחרת שנמרחה בעבר על הדק. בדיקה זו היא מהותית ותסייע להכין את העץ בצורה מושלמת לקראת פעולת השימון. שמן איכותי לדק מטרתו לחדור לעומק העץ ולהעניק לו עמידות לאורך שנים, לכן בפעולות ההכנה נצטרך לנקות אותו, לפתוח את הסיבים ולהיות בטוחים שהעץ נמצא במצב ספיגה אידיאלי.

שלב 1 – ניקוי של הדק

ראשית נציין שכדאי לבצע את העבודה בשעות שהן לא חמות, או שאין שמש ישירה על המשטח, כדי לא לגרום לחומרים להיספג או להתייבש מהר מדי. בהתאם להבחנה שנבצע, נעשה שימוש במנקה ומבהיר עץ איכותי שמטרתו להסיר את הכתמים של האבק והפיח וכן להוריד את הגוון האפור שנוצר עם הזמן בעקבות חשיפתו של הדק לשמש.  נתחיל בלהרטיב את הדק עם מים, כך החומר אפקטיבי יותר, ניתן לדלל את חומר המבהיר, זאת במקרה שמדובר בכתמים שהם לא קשים מדי, במקרים קשים כשהכתמים הם עיקשים אין צורך לדלל את החומר. המריחה תתבצע באמצעות מטאטא קשיח, שמקרצף היטב את כל משטח הדק. לאחר מכן ממתינים חצי שעה לכל היותר.

שלב 2 – שטיפה וייבוש

לאחר זמן ההמתנה יש לשטוף את הדק במים. מומלץ שהשטיפה תתבצע במים בזרם ישיר וממוקד עד כמה שאפשר. יש לשטוף כל קורה בצורה יסודית כך שהמים יצליחו להסיר את כל הלכלוך והכתמים מהעץ. שוב, במקרים בהם הכתמים קשים במיוחד יש להיעזר במטאטא שמשפשף את המשטח. לאחר מכן יש לאפשר לעץ להתייבש לפחות יממה ולעיתים יותר לפני פעולת השימון. נדגיש שהיום יש חומרים שמאפשרים לשמן את העץ מיד לאחר שלב זה, כלומר גם כשהעץ עדיין לח.

שלב 3 – מריחת שמן הדק

כאמור, יש מגוון שמני צבע שונים שמתאימים לסוגים שונים של דק ורצוי לבחור בשמן שהולם את סוג העץ על מנת למצות את הפעולה. בכל מקרה, מטרת השימון היא שהחומר יחדור עמוק לתוך העץ ויספק לו את ההגנה הגבוהה מפני קרני UV חזקות, מפני טחב ועובש, מזיקים, מים ולחות ובד בבד יעניק לדק מראה יפה ובוהק.

שמן לעץ - איך לשמור על מראה הדק?

סוגי שמן לעץ

את השמן אפשר למרוח על הדק באמצעות מברשת, רולר או על ידי פד שמיועד למריחה, כל אחד בהתאם למה שנוח לו. המריחה תתבצע בשיטה של – רטוב על רטוב, משמע, מורחים שכבה ראשונה, ממתינים שהיא תחלחל לעומק סיבי העץ ולאחר רבע שעה בערך מורחים את השכבה השנייה. רצוי מאוד להקפיד לא למרוח חומר עודף על המשטח ולתת לחומר עצמו להיספג בעץ. יש לנגב כל שלולית צבע או עודפי צבע שמזהים. חשוב לשים לב לא למרוח את השכבה השנייה במידה והראשונה הצליחה להתייבש, הסיבה לכך שבמידה והשכבה הראשונה הצליחה להתייבש היא עשויה להוות מחסום לכל חדירה של חומר, לחות או מים וגם תמנע מהשכבה השנייה לחלחל לתוך העץ.